The effects of school culture and climate on student
achievement
Angus J. Macneil, Doris L. Prater and Steve Busch
International Journal Leadership in Education: Theory and
Practice, Jan- March 2009, Vol. 12, No.1, 73-84
Ulasan
Artikel
Tujuan kajian ini
adalah untuk menyiasat sama ada sekolah kategori Exemplary, Recognized and Acceptable
berbeza dalam iklim sekolah mereka, seperti yang diukur oleh 10 dimensi
Inventori Kesihatan Organisasi. Perbezaan yang signifikan telah ditemui dalam kesemua
10 dimensi Inventori Kesihatan Organisasi, dengan dapatan menunjukkan sekolah kategori
Exemplary mengatasi sekolah kategori Acceptable. Kajian data menunjukkan tiada
perbezaan signifikan di antara sekolah Exemplary
dengan sekolah kategori Recognized.
Dapatan kajian juga menunjukkan sekolah kategori Recognized mengatasi sekolah Acceptable
bagi dimensi Fokus kepada Matlamat,
dan Adaptasi. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar sekolah yang mempunyai
persekitaran pembelajaran yang sihat berjaya mencapai skor yang lebih tinggi dalam
ujian selaras yang diadakan.
Kajian
ini mengenal pasti tiga kategori sekolah berdasarkan pencapaian akademik
pelajar. Kategori-kategori tersebut adalah sekolah kategori Exemplary, Recognized and Acceptable ' berpandukan Sistem Ranking
Akauntabiliti Texas. Ketiga-tiga kategori sekolah tersebut kemudiannya dinilai
berdasarkan 10 dimensi iklim sekolah seperti yang diukur oleh Inventori
Kesihatan Organisasi (OHI). Dimensi tersebut merangkumi
1.
Goal
Focus
2.
Communication
3.
Power
equalization
4.
Resource
utilization
5.
Cohesiveness
6.
Morale
7.
Innovativeness
8.
Autonomy
9.
Adaptation
10. Problem solving
Dapatan
kajian ini menunjukkan bahawa sekolah kategori Exemplary didapati mempunyai iklim yang sihat daripada sekolah
kategori Acceptable dengan perbezaan
yang signifikan bagi dimensi Goal Focus dan
Adaptation. Kaji selidik Ohi mengesan
tahap ‘kesihatan’ sekolah-sekolah tersebut dengan mengemukakan soalan-soalan
yang berkaitan dengan pelbagai aspek persekitaran sekolah. Sebelas daripada 80
soalan Ohi merujuk secara langsung kepada prestasi pengetua yang berkesan sebagaimana
undian oleh guru-guru sekolah.
Kajian
ini juga memberi banyak contoh daripada kajian terdahulu bahawa pengetua
sekolah mesti memahami budaya sekolah sebelum melaksanakan perubahan (Leithwood
et al. 2001). Dalam kajian mereka, Kytle dan Bogotch (2000) mendapati bahawa usaha
pembaharuan sekolah adalah dilakukan melalui 'pembudayaan semula', dan bukannya
berdasarkan model 'penyusunan semula'. Mereka mendapati bahawa perubahan
sebenar dan berterusan adalah lebih mudah dicapai dengan terlebih dahulu
mengubah budaya sekolah, bukannya dengan hanya mengubah struktur cara sekolah
beroperasi dan fungsi.
Pengetua
sekolah yang memilih untuk memimpin, dan bukan hanya mengurus perlu memahami
budaya sekolah tersebut. Apabila organisasi mempunyai kefahaman yang jelas
tentang tujuannya, mengapa ia wujud dan apa yang perlu dilakukan dan siapa
harus menerima khidmatnya, ianya akan diterjemahkan sebagai budaya yang akan
memastikan bahawa perkara-perkara dapat berlangsung dengan baik. Dan jika corak
kompleks kepercayaan, nilai, sikap, harapan, idea dan tingkah laku dalam organisasi
adalah yang tidak sesuai, budaya yang terhasil akan memastikan kegagalan atau
kelemahan dalam aktiviti atau program yang dilakukan. Pengetua sekolah yang
berjaya memahami peranan penting yang dimainkan oleh budaya organisasi dalam membangunkan
sekolah yang berkesan.
Pengkaji
juga menyelitkan banyak bukti kukuh mengenai kepentingan kepimpinan dalam
mewujudkan sekolah yang baik (Freiberg 1999, bosan dan Kirby 2000, Donaldson
2001, Sergiovanni 2001, Snowden dan Gorton 2002). Pengetua mempunyai pengaruh
yang kuat dalam pembentukan budaya dan iklim sesebuah sekolah. Leithwood (1992)
merujuk kepada pengetua sebagai 'ejen perubahan' dan berpendapat bahawa mereka
memberi kesan kepada sekolah melalui transformasi budaya sekolah. Tambahan
pula, kajian penyelidikan yang meneroka kesan tidak langsung kepimpinan
pengetua ke atas pencapaian pelajar telah mendapati bahawa kepimpinan
pendidikan adalah berkaitan dengan organisasi dan budaya sekolah, yang mempunyai
kesan terhadap pencapaian pelajar (Witziers et al. 2003).
Pengkaji
juga menerangkan tentang apa yang dimaksudkan dengan sekolah ‘sihat’ dan
sekolah yang ‘tidak sihat’. Fairman dan Clark (1982) menyifatkan sekolah yang ‘sihat’
sebagai adalah sekolah-sekolah yang mempunyai criteria yang berikut iaitu berfokuskan
matlamat, berkomunikasi, persamaan kuasa
optimum, penggunaan sumber, perpaduan, semangat, inovasi, autonomi, penyesuaian
dan kemampuan penyelesaian masalah. Oleh itu, perbandingan antara iklim sekolah
dan pencapaian pelajar boleh membantu pengetua sekolah menumpukan usaha mereka
untuk meningkatkan pencapaian pelajar. Schlechty (1997) berpendapat bahawa
perubahan struktur yang tidak disokong oleh perubahan budaya akan menemui kegagalan
kerana hanya melalui budaya, sesebuah organisasi
akan menemui makna dan kestabilan. Apa yang saya boleh simpulkan disini ialah peningkatan
dalam pencapaian pelajar hanya akan berlaku di sekolah-sekolah yang mempunyai budaya
positif dan professional, yang mencerminkan iklim sekolah yang positif.
Kritikan Artikel
Jelas
disini bahawa kepimpinan budaya di kalangan pengetua adalah sangat penting bagi
mencapai kecermelangan sekolah. Pengetua yang menjalankan peranan ini dapat
dilihat menerusi usaha-usahanya mencari, mentafsir dan memperkukuhkan nilai ,
kepercayaan dan unsur budaya yangdapat menjadikan sekolah itu sebagai sebuah
sekolah yang unik . Peranan ini termasuklah mengadakan aktiviti sosialisasi
guru dan pelajar dengan budaya sekolah . Ini termasuklah mengadakan upacara
memberi hadiah atau penghargaan kepada sesuatu kejayaan yang dicapai .
Kepimpinan seperti ini sering memperlihatkan usaha bagi mengekalkan imej dan
prestij sekolah . Disamping itu , peranan ini juga melibatkan usaha untuk
menarik perhatian setiap orang guru dan pelajar di sekolah dan juga orang lain
terhadap pencapaian matlamat sekolah dan perhubungan yang mesra.
Tidak
keterlaluan jika saya simpulkan disini bahawa budaya sekolah banyak bergantung
kepada kepimpinan seseorang pengetua. Pengetua mempunyai kuasa dalam membentuk
budaya sekolahnya sendiri dan untuk melakukan perubahan ini, ia mungkin memakan
masa yang lama. Ini adalah kerana warga sekolah yang berada di situ telah biasa
dengan budaya yang sedia ada. Apa yang harus dilakukan oleh pemimpin adalah
dengan melakukan perubahan itu secara perlahan dan meningkatkan masa
berinteraksi dengan para guru. Pengetua yang mengetuai sistem pengurusan
sekolah mestilah memupuk semangat kekitaan dan kepunyaan
di kalangan warga sekolah dan melibatkan guru-guru dalam proses perancangan dan
membuat keputusan.
Sudah
pasti budaya sekolah yang positif akan dapat mewujudkan pola-pola perhubungan
manusia yang baik, suasana yang tenteram, keadaan persekitaran sekolah yang
bersih serta di penuhi dengan aktiviti-aktiviti keilmuan. Keadaan ini akan seterusnya
dapat melahirkan kesan positif terhadap proses pembelajaran dan penghayatan
nilai murni. Dengan cara demikian, usaha untuk pembentukkan akhlak dan sahsiah
pelajar juga dapat berjalan dengan lancar dan berkesan (Pusat Perkembangan
Kurikulum, 1991). Oleh itu, pendapat Fiore (2000) bahawa pengetahuan tentang budaya sekolah adalah
penting bagi pemimpin sekolah perlu diberi perhatian.
Kenyataan
bahawa kegagalan memahami budaya sekolah tertentu akan mengakibatkan kesulitan
bagi pengetua, terutamanya pengetua baru di sesebuah sekolah itu adalah benar.
Saya sendiri pernah mengalami situasi tersebut. Apabila seseorang pengetua baru
ini tiba dan menyatakan secara terang akan ketidakpersetujuan beliau terhadap
sesuatu cara yang telah lama dimalkan di sekolah, dan cuba menukar amalan
tersebut secara drastik dan paksa, beliau mendapat banyak tentangan daripada
pihak guru dan pelajar. Saya berpendapat ini bukanlah strategik yang baik
kerana guru dan juga pelajar mulai hilang keyakinan dan hormat kepada beliau
sebagai pengetua, yang saya jangka akan menyulitkan usaha beliau untuk
menerajui pengurusan sekolah tersebut. Sebagai pengetua yang baru bertugas, beliau
harus peka terhadap budaya sekolah yang sedia ada. Pembaharuan dan perubahan
akan sukar dilaksanakan jika beliau tidak memahami apakah nilai-nilai yang dianggap
penting oleh guru, ibu bapa dan pelajar sekolah tersebut.
Pengetahuan
tentang budaya sekolah juga penting bagi guru-guru kerana mereka adalah orang
yang hampir dengan pengetua dalam membantu sekolah mencapai matlamat yang telah
dirancang. Justeru, sebagai orang yang bertanggungjawab dalam melaksanakan
rancangan-rancangan yang telah dipersetujui bersama maka mereka juga perlu
memahami budaya sekolah. Kefahaman tersebut juga dapat membantu mereka mengenal
pasti amalan-amalan yang tidak produktif dan kemudiannya membentuk satu budaya
yang lebih kuat.Selain itu, pengetahuan tentang budaya akan dapat membantu guru
memikirkan unsur-unsur yang mempengaruhi budaya sekolah dan menentukan proses pengajaran
& pembelajaran yang mempengaruhi amalan di sekolah agar dapat menghasilkan
pelajar-pelajar bersikap positif, cerdas dan berpandangan jauh. Guru-guru akan
memperoleh kepuasan bekerja dan produktiviti yang tinggi jika persekitarannya
mempunyai ideologi organisasi yang kuat, penglibatan bersama, kepimpinan yang
berkarisma dan hubungan yang rapat antara warga sekolah.
Budaya
juga mempunyai kaitan dengan motivasi guru dan pelajar, produktiviti, kepuasan kerja,
sikap guru dan pencapaian pelajar (Rusni, 2005). Ini jelas menunjukkan budaya
mempengaruhi semua elemen penting dalam sesebuah sekolah, bermula daripada
penerapan nilai dalam diri individu sehinggalah ke pencapaian sekolah. Mahu
tidak mahu, pengetua perlu mengetahui, mendalami budaya yang sedia ada dan
perubahan perlu dilakukan secara terancang dan berhemah. Pengetua harus membina
budaya sekolah yang kuat agar warga sekolah akan berusaha ke arah pencapaian matlamat
yang ditentukan dan akhirnya berjaya dicapai.
No comments:
Post a Comment