Ulasan Artikel 04



Integrating Lesson Study into Pre-Service Teacher Education: A Proposed Model of Learning to Teach In Real Context

Lim Chap Sam , Abdul Rashid Mohamed, Shuki Osman ,Chew Cheng Meng
Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan IPTA 2012.



Ulasan Artikel

Kertas kerja ini membincangkan potensi mengintegrasikan Kajian Pengajaran (Lesson Study) di peringkat latihan perguruan berbanding model konvensional. Kertas pertama akan menggambarkan dua ciri utama Kajian Pengajaran ( Lesson Study ) dan teori bagaimana ciri-ciri ini boleh membantu untuk meningkatkan pengetahuan pedagogi dan kandungan guru pelatih, seperti yang dibuktikan dalam kajian penyelidikan awal kami terhadap penggunaan Kajian Pengajaran ( Lesson Study ) dalam kursus kaedah pengajaran semasa dalam latihan perguruan.  Kertas ini berakhir dengan cadangan model untuk mengintegrasikan Kajian Pengajaran (Lesson Study ) kepada  guru pelatih, terutama semasa latihan praktikum pengajaran.

Stigler dan Hiebert (1999) merumuskan bahawa terdapat empat ciri utama Kajian Pengajaran (Lesson Study) iaitu:
1.     Kajian Pengajaran adalah berdasarkan model penambahbaikan yang berterusan jangka panjang;
2.     Kajian Pengajaran memberikan tumpuan berterusan terhadap pembelajaran pelajar;
3.     Kajian Pengajaran memberi tumpuan kepada peningkatan langsung dalam konteks pengajaran dan
4.     Kajian pengajaran adalah bersifat collaborative
(ms 120-127)
Selain daripada itu, dua ciri utama model Lesson Study yang diamalkan di Jepun adalah kerjasama di antara rakan sebaya dan refleksi kendiri. Kajian Pengajaran merangkumi proses penetapan matlamat yang sama, perancangan pengajaran secara kolaboratif, pemerhatian dan membuat refleksi terhadap proses pengajaran yang diajar oleh salah seorang ahli Kajian Pengajaran, penyemakan semula dan pengulangan pengajaran dilakukan jika perlu. Dalam membuat perancangan pengajaran, selain memilih strategi atau pendekatan yang terbaik, fokus utama adalah terhadap jangkaan jawapan atau tindak balas pelajar terhadap soalan-soalan yang bakal ditanya oleh guru. Setiap contoh yang diberikan atau soalan yang akan dikemukakan adalah dirancang dan digubah dengan teliti dan secara mendalam oleh pasukan Lesson Study.

Kajian ini mencadangkan agar model Kajian Pengajaran (Lesson Study) ini diintegrasikan ke dalam amalan pengajaran sedia ada yang diajar kepada guru pelatih:

1.     Menubuhkan kumpulan Lesson Study yang terdiri daripada dua orang guru dan dua pelajar mentor (guru mereka agricultural). Saiz yang sesuai bagi kumpulan Lesson Study akan 4-6 ahli sahaja. Saiz kumpulan adalah penting supaya akan ada pertukaran yang mencukupi idea dan input daripada ahli-ahli, manakala membenarkan kemudahan atau memudahkan untuk menguruskan mesyuarat.
2.     Menjalankan sekurang-kurangnya dua kitaran Kajian Pelajaran yang terdiri daripada langkah-langkah yang berikut:
a)     Kenal pasti matlamat yang sama. Lebih khusus, mengenal pasti topik / unit / konsep / pengajaran yang guru atau pelajar mempunyai masalah dalam pengajaran atau pembelajaran. Dalam erti kata yang lebih praktikal, pelajaran yang akan diajar harus dikenal pasti satu bulan lebih awal bagi membolehkan masa yang mencukupi untuk perancangan dan perbincangan.
b)     Guru-guru pelajar akan merancang bersama-pelajaran; memperbaiki pengajaran dengan nasihat daripada mereka guru mentor melalui beberapa perbincangan sehingga semua ahli kumpulan berpuas hati dengan pengajaran yang dirancang
c)     Seterusnya salah seorang guru akan mengajar, manakala ahli-ahli lain kumpulan Lesson Study yang lain (termasuk kedua-dua mentor dan penyelia universiti) akan memerhati pengajaran dalam konteks bilik darjah yang sebenar. Untuk mendapatkan input lebih, kumpulan itu juga boleh menjemput guru-guru yang lain dari sekolah yang sama untuk melihat bersama-sama.
d)     Sejurus selepas pemerhatian pengajaran,  akan ada refleksi selepas pengajaran. Dalam perbincangan refleksi, guru yang mengajar akan membuat refleksi terlebih dahulu, diikuti oleh refleksi dari ahli-ahli lain kumpulan itu. Refleksi perlu berfokus kepada  proses pengajaran dan pembelajaran pelajar-pelajar, dan bukan terhadap guru yang mengajar. Tujuan utama pemerhatian adalah untuk belajar dan bukan untuk penilaian; maka komen dan cadangan perlu memberi tumpuan kepada peningkatan pembelajaran dan tidak menilai pengajaran guru.
e)     Selepas sesi refleksi, guru-guru akan bekerjasama mengkaji semula rancangan pengajaran berdasarkan komen dan cadangan yang diberikan. Ini boleh mengambil dua hingga tiga sesi perbincangan jika perlu.
f)      Untuk sesi yang akan datang, guru yang lain dalam kumpulan itu akan mengajar semula pengajaran yang disemak di kelas yang lain; diperhatikan oleh ahli-ahli kumpulan Lesson Study; refleksi dan kajian semula terhadap rancangan pengajaran boleh dibuat jika perlu.

Menurut pengkaji, keseluruhan projek kajian pengajaran biasanya mengambil masa satu hingga dua bulan untuk disiapkan. Oleh itu, sekurang-kurangnya dua kitaran lesson study boleh dilakukan dalam amalan pengajaran 15 minggu.

Kritikan Artikel

"If we want mentors to help novices learn the ways of thinking and acting associated with new kinds of teaching, then we have to place them with mentors who are already reformers in their schools and classrooms (Cochran-Smith, l991), or develop collaborative contexts where mentors and novices can explore new approaches together " (Feiman Nemser, 1996, p. 1)

          Apa yang saya boleh simpulkan hasil daripada pembacaan saya berkenaan model Lesson Study  ini adalah penekanan terhadap proses penambahbaikan pengajaran guru adalah perlu bagi menjamin kecemerlangan akademik pelajar. Amalan Lesson Study jika dipraktikkan di organisasi sudah pasti akan membantu pengetua dalam usaha mewujudkan pemantauan dan penilaian pengajaran yang adil di antara guru-guru baru dan guru-guru yang sudah lama berkhidmat. Sudah pasti miskonsepsi berkenaan pencerapan kelas juga dapat dihapuskan kerana amalan Lesson Study lebih mementingkan proses penambahbaikan secara terancang dan berhemah. 

             Saya juga melihat Lesson Study sebagai alternatif terbaik daripada amalan pencerapan yang sedia ada. Ini kerana saya berpendapat Lesson Study menggalakkan perkongsian bermakna di antara ahli kumpulan yang mungkin terdiri daripada guru-guru senior dan guru baru berlaku dalam  keadaan harmonis.

No comments: