Integrating Lesson Study into Pre-Service Teacher
Education: A Proposed Model of Learning to Teach In Real Context
Lim Chap Sam , Abdul
Rashid Mohamed, Shuki Osman ,Chew Cheng Meng
Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan IPTA 2012.
Ulasan
Artikel
Kertas
kerja ini membincangkan potensi mengintegrasikan Kajian Pengajaran (Lesson Study) di peringkat latihan perguruan
berbanding model konvensional. Kertas pertama akan menggambarkan dua ciri utama Kajian Pengajaran ( Lesson Study ) dan teori bagaimana ciri-ciri ini
boleh membantu untuk meningkatkan pengetahuan pedagogi dan kandungan guru
pelatih, seperti yang dibuktikan dalam kajian penyelidikan awal kami terhadap
penggunaan Kajian Pengajaran (
Lesson Study ) dalam kursus
kaedah pengajaran semasa dalam latihan perguruan. Kertas ini berakhir
dengan cadangan model untuk mengintegrasikan Kajian
Pengajaran (Lesson Study ) kepada
guru pelatih, terutama semasa latihan praktikum pengajaran.
Stigler
dan Hiebert (1999) merumuskan bahawa terdapat empat ciri utama Kajian
Pengajaran (Lesson Study) iaitu:
1. Kajian
Pengajaran adalah berdasarkan model penambahbaikan yang berterusan jangka
panjang;
2. Kajian
Pengajaran memberikan tumpuan berterusan terhadap pembelajaran pelajar;
3. Kajian
Pengajaran memberi tumpuan kepada peningkatan langsung dalam konteks pengajaran
dan
4. Kajian
pengajaran adalah bersifat collaborative
(ms 120-127)
Selain daripada itu, dua ciri utama model Lesson Study yang
diamalkan di Jepun adalah kerjasama di antara rakan sebaya dan refleksi
kendiri. Kajian Pengajaran merangkumi proses penetapan matlamat yang sama,
perancangan pengajaran secara kolaboratif, pemerhatian dan membuat refleksi
terhadap proses pengajaran yang diajar oleh salah seorang ahli Kajian
Pengajaran, penyemakan semula dan pengulangan pengajaran dilakukan jika perlu.
Dalam membuat perancangan pengajaran, selain memilih strategi atau pendekatan
yang terbaik, fokus utama adalah terhadap jangkaan jawapan atau tindak balas
pelajar terhadap soalan-soalan yang bakal ditanya oleh guru. Setiap contoh yang
diberikan atau soalan yang akan dikemukakan adalah dirancang dan digubah dengan
teliti dan secara mendalam oleh pasukan Lesson Study.
Kajian ini mencadangkan agar model Kajian Pengajaran (Lesson
Study) ini diintegrasikan ke dalam amalan pengajaran sedia ada yang diajar
kepada guru pelatih:
1. Menubuhkan
kumpulan Lesson Study yang terdiri daripada dua orang guru dan dua pelajar
mentor (guru mereka agricultural). Saiz yang sesuai bagi kumpulan Lesson Study
akan 4-6 ahli sahaja. Saiz kumpulan adalah penting supaya akan ada pertukaran
yang mencukupi idea dan input daripada ahli-ahli, manakala membenarkan
kemudahan atau memudahkan untuk menguruskan mesyuarat.
2. Menjalankan
sekurang-kurangnya dua kitaran Kajian Pelajaran yang terdiri daripada
langkah-langkah yang berikut:
a) Kenal
pasti matlamat yang sama. Lebih khusus, mengenal pasti topik / unit / konsep /
pengajaran yang guru atau pelajar mempunyai masalah dalam pengajaran atau
pembelajaran. Dalam erti kata yang lebih praktikal, pelajaran yang akan diajar
harus dikenal pasti satu bulan lebih awal bagi membolehkan masa yang mencukupi
untuk perancangan dan perbincangan.
b) Guru-guru
pelajar akan merancang bersama-pelajaran; memperbaiki pengajaran dengan nasihat
daripada mereka guru mentor melalui beberapa perbincangan sehingga semua ahli
kumpulan berpuas hati dengan pengajaran yang dirancang
c) Seterusnya
salah seorang guru akan mengajar, manakala ahli-ahli lain kumpulan Lesson Study
yang lain (termasuk kedua-dua mentor dan penyelia universiti) akan memerhati
pengajaran dalam konteks bilik darjah yang sebenar. Untuk mendapatkan input
lebih, kumpulan itu juga boleh menjemput guru-guru yang lain dari sekolah
yang sama untuk melihat bersama-sama.
d) Sejurus
selepas pemerhatian pengajaran, akan ada refleksi selepas pengajaran.
Dalam perbincangan refleksi, guru yang mengajar akan membuat refleksi terlebih
dahulu, diikuti oleh refleksi dari ahli-ahli lain kumpulan itu. Refleksi perlu
berfokus kepada proses pengajaran dan pembelajaran pelajar-pelajar, dan
bukan terhadap guru yang mengajar. Tujuan utama pemerhatian adalah untuk
belajar dan bukan untuk penilaian; maka komen dan cadangan perlu memberi
tumpuan kepada peningkatan pembelajaran dan tidak menilai pengajaran guru.
e) Selepas
sesi refleksi, guru-guru akan bekerjasama mengkaji semula rancangan pengajaran
berdasarkan komen dan cadangan yang diberikan. Ini boleh mengambil dua hingga
tiga sesi perbincangan jika perlu.
f) Untuk
sesi yang akan datang, guru yang lain dalam kumpulan itu akan mengajar semula
pengajaran yang disemak di kelas yang lain; diperhatikan oleh ahli-ahli
kumpulan Lesson Study; refleksi dan kajian semula terhadap rancangan pengajaran
boleh dibuat jika perlu.
Menurut pengkaji, keseluruhan projek kajian pengajaran
biasanya mengambil masa satu hingga dua bulan untuk disiapkan. Oleh itu,
sekurang-kurangnya dua kitaran lesson study boleh dilakukan dalam amalan
pengajaran 15 minggu.
Kritikan Artikel
"If we want mentors to help novices learn the ways
of thinking and acting associated with new kinds of teaching, then we have
to place them with mentors who are already reformers in their schools and
classrooms (Cochran-Smith, l991), or develop collaborative contexts where
mentors and novices can explore new approaches together " (Feiman Nemser,
1996, p. 1)
Apa yang saya boleh
simpulkan hasil daripada pembacaan saya berkenaan model Lesson Study ini adalah penekanan
terhadap proses penambahbaikan pengajaran guru adalah perlu bagi menjamin
kecemerlangan akademik pelajar. Amalan Lesson
Study jika dipraktikkan di organisasi sudah pasti akan membantu
pengetua dalam usaha mewujudkan pemantauan dan penilaian pengajaran yang adil
di antara guru-guru baru dan guru-guru yang sudah lama berkhidmat. Sudah pasti
miskonsepsi berkenaan pencerapan kelas juga dapat dihapuskan kerana amalan Lesson Study lebih
mementingkan proses penambahbaikan secara terancang dan berhemah.
Saya juga
melihat Lesson Study sebagai
alternatif terbaik daripada amalan pencerapan yang sedia ada. Ini kerana saya
berpendapat Lesson Study menggalakkan
perkongsian bermakna di antara ahli kumpulan yang mungkin terdiri daripada
guru-guru senior dan guru baru berlaku dalam keadaan harmonis.
No comments:
Post a Comment